Spelform och regler alla klasser

Spelform och regler för alla olika klasser

TID för turneringen:  Fredagen V29 med start kl 10:00 tom Lördag V30 .

Finalerna i alla klasser spelas under lördagen.

KLASSER:   Herrsingel AoB, Damsingel, Mixed-, herr- och dam dubbel.

Singel spelas i form av utslagserie medan övriga klasser spelas i olika former av serie- eller gruppspel med efterföljande slutspel. Mixed spelas med fasta par i en grundserie med tre matcher per lag. Herr- och damdubbel har ett grundspel om tre matcher per spelare med skiftande lottade medspelare med ett efterföljande slutspel för spelare med bäst resultat.

Lottning: Fredrik Gejrot ansvarar för all lottning av spelordning, gruppindelning samt spelpartners.

Bollar : Klubben håller  med matchbollar av typen Söderling bollar.

Gem och set räkning

Alla matcher tillämpar rak gemräkning i grundserierna samt korta set om 4 gem i slutspel (Semi och Final). Vid ställning 3-3 spelas då ett vanligt tiebreak om setvinsten. I dubbel och mixed ges i grundserien individuella poäng med 2 p för vinst, 1 p för oavgjort.

I alla matcher används ”No Ad”. Vid No Ad väljer motståndaren servruta utom i mixed då man alltid servar mot personen med samma kön.

Speltid:  Totaltiden ska inkluderar 5 min inbollning , 5 minuter banvård samt resterande tid som matchtid. Timer ( en egen klocka ) sätts på alarm enligt direktiven nedan.

Herr- och damsingel: Total speltid 60 minuter ( inkl. 5+5 min) . Timer ( en egen klocka ) sätts på alarm när tio minuter av timmen återstår. Efter alarm spelas pågående gem klart , inga nya gem startas efter alarm. Rak gemräkning tom kvartsfinaler. Vid lika ställning vid slut enligt ovan spelas ett vanligt tiebreak.

Semi- och finalmatcher spelas med korta set till 4 gem. Vid 3-3 spelas tiebreak. Samma avslut som ovan. Vid lika antal set och gem vid slut så spelas ett vanligt tiebreak.

Herrdubbel : Grundspel med totaltiden 60 minuter. Speltid som för Herrsingel ovan.

Alla spelar tre matcher med lottade med- och motspelare. Avslutande finalspel för de åtta främst placerade spelarna. Majoriteten av matcherna spelas under tiden fredag tom söndag i V29. Avslutande semi- och finalspel lördagen i V30.

Damdubbel : Spelas tisdagen i V30 mellan kl 8 - 19. Alla spelar tre matcher med totaltiden 40 minuter med lottade med- och motspelare. Avslutande final på lördagen med de 4 bäst placerade spelarna.

Mixed dubbel: Gruppspel i fyra grupper med fyra fasta par i varje grupp. Spelas onsdag och torsdag i V30 med avlutande kvartsfinaler mellan grupp 1:or och 2:or samt ett slutspel på fredagen och lördagen. Alla matcher utom semi och final spelas med totaltiden 40 min och rak gemräkning. Timer sätts på ringning 5 minuter före nästa matchstart. Endast pågående boll spelas klart efter ringning.